fredag 27 november 2020

Vad är kärlek egentligen

Vad är kärlek och hur hittar man den rätte? Hur vet man att man är kär och vad är kärlek ? Detta är antagligen en av världens äldsta frågor och något som har bekymrat både älskare och filosofer så långt vi kan minans. Men tack vareforskning vet vi nu hur äkta kärlek fungerar och likaså hur en förälskelse kan börja.


Ta del av vår kärlekslista här under.

Dock så finns det antagligen lika många definitioner för vad kärlek är som det finns människor på denna jord. En fråga som många forskare ställt sig själva är om kärlek är biologisk eller kulturell. Ni behöver egentligen inte prata för ni läser av varandra med en blick. Om någon annan skulle se era sms skulle de tro att det var en inköpslista mixat med några jag älskar dig.


Här är saker som visar att du och din partner har varit tillsammans i en evighet. Kärleken är vad kärleken gör. Om vi slutade se kärleken som bara en känsla skulle vi slippa tjafset om att kärleken kan ta sig olika uttryck för olika individer.


Ja, det är nog många som ställer sig den frågan.

När vet man att det man känner är kärlek och inte en tillfällig berusning av glädje, en flirt som gått överstyr eller en desperat längtan efter närheten av en annan människa? Det finns egentligen ingen som förstår sig på kärlek , att ens hävda att man förstår kärleken är en ren lögn. Jag tror aldrig att vi kommer att förstå kärleken och det är nog inte heller meningen.


Vad kärlek är för dig kan jag inte svara på. Till att börja med så skiljer vi på känslor och lust. Lust handlar mer om belöning och drift. Det är samtidigt lite komiskt med kärlek. Vi vet vad det är och hur det känns, men vi kan sällan förklara känslan.


Där finns spontanitet, men också vissa krav som föds ur spontaniteten. Det kan var ett känsligt ämne. Om man tex lever i en relation men inte är säker på att det man känner är kärlek. Jag lever i en relation som är bra, med en man som är snäll och vettig, inte slår mig, inte super, inte kränker eller på annat sätt gör mig illa.


Han är min bäste vän och vi har kul ihop. Följ med mig när jag försöker ta reda på vad kärlek är. Om vi börjar betrakta kärlek mer som en handling än en känsla skulle ansvar och förpliktelser automatiskt följa med. En hälsning till alla som mår dåligt och har ångest.


Som jag skrivit om tidigare men tar upp igen för det är ett återkommande ämne för alla på vår planet.

Vad styr oss när det gäller kärlek , vad är kärlek egentligen ? Jag har insett att många gånger handlar det som om ett beroende som all annan stimulans vi vill ha som får vårt belöningssystem att glittra. Det Jesus gjorde kan ingen annan göra, men det är likväl en kraftfull symbol som visar vad kärlek är. För i sin enklaste form är kärlek det att vilja att andra människor har det bra, utan själviska motiv.


Och det är det Jesus vill – att vi skall tänka på vår nästas bästa lika mycket som vi tänker på oss själva. Men vad är egentligen kärlek och varför googlar vi det? Genom att ta ett snack med olika experter, profiler och paneler och varva det med massa annan kul fakta kommer vi alla förhoppningsvis bli mer kunniga på detta massiva tema kallat kärlek. Vad som är kärlek eller inte kan bara du själv veta. Tänker att vi alla längtar efter den där villkorslösa kärleken.


När vi får vara den vi är och älskade i vårt jag. Behöver den se ut på ett visst sätt. För varje dag jag lever blir det tydligare för mig att kärleken kan se ut precis hur som helst. Jag säger inte att det är rätt. Ett exempel är föräldrars kärlek till sina barn.


Ett annat är den känsla som två människor känner för varandra som innehåller en både fysisk och psykisk attraktion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg