torsdag 13 augusti 2020

Vad är gestaltterapi

I gestaltterapi utgår man från att människan är mycket mer än sina tankar. Om vi lär oss att lyssna även till vår kropp och vårt inre kan vi få så oerhört mycket mera information om vem vi är , vad vi vill och vad vi behöver. Gestaltterapins kärna är möte och kontakt. Medvetenheten tränas upp i nuet - vilket alltid är utgångspunkten i gestaltterapi.


När du arbetar med din historia och tidiga erfarenheter så är det i ljuset av hur de påverkar dig i ditt liv idag. När man har en psykisk hälsa problem, enligt gestaltterapi , känslor, tankar och beteende i strid med varandra, de kolliderar.

Genom dessa närmare tillsammans bildar en enda gestalt, en är återigen med sig, och symtomen försvinner. Kan någon förklara för mig? Jag vill så gärna veta. Just nu känner jag bara att den här terapin är som en bondfångare, sekt-liknande, som suger in lättpåverkade människor och får dem att bryta kontakten med alla som inte är i denna cirkeln. Och så vill jag gärna se att min vän mår bra, vilket hon inte gör just nu.


Det är en humanistisk terapiform. En annan influens är den kroppsinriktade psykoterapin utvecklad av Wilhelm Reich. Den bärande tanken är att kropp och själ hänger samman.


Psykiska och emotionella svårigheter har sin motsvarighet i kroppsliga besvär.

Genom att arbeta med det kroppsliga kan man alltså synliggöra och lösa upp psykiska knutar. Terapeutens uppgift är inte att försöka ta reda på vad som är orsaken till personens problem, utan att hjälpa denne att komma i kontakt med sig själv och då själv kunna ta itu med sina problem. Analys, tolkningar och förklaringar är tabu. Några metoder som används är dramatisering och drömarbete.


Vi söker att personen ständigt är i en process av personlig utveckling. Hon måste ta ansvar för vad hon gör, hur hon känner och vad hon upplever genom sin erfarenhet. På detta sätthon klandrar inte andra eller hennes följeslagare för vad som händer vid varje ögonblick. Språket, Orden, Tonfallen, Nyanserna hör ihop med Känslorna och Kroppen.


Vi har olika roller, i olika sammanhang. Och hur gärna jag än vill ändra på andra, så är det bara mig själv jag kan förändra. Förverkligandet är , som namnet antyder, att komma i kontakt med vad var och en verkligen är , hur han känner och hur han uppfattar världen. Vad är gestaltterapi ? Det betyder att vi behöver stanna upp och utforska dynamiken i samspelet oss människor emellan.


Förmågan att medvetandegöra vad som händer här och nu är avgörande för en hållbar utveckling. Lös korsor hitta ord med liknande eller samma betydelse. Den här hemsidan ska presentera vad jag kan erbjuda för tjänster och lite kort information om mina kunskaper och erfarenheter. Och bättre förstå vilka val du behöver göra för att leva ett så gott liv som är möjligt för dig – efter dina förutsättningar. Fysioterapi är ett akademiskt ämne som behandlar områden som är av relevans för fysioterapeuternas yrkesroll.


I yrkesrollen ingår främst undersökning och behandling med syfte att bedöma, bota, förebygga eller lindra sjukdomar , främst sådana som manifesterar sig i rörelse- och stödjeorganen det vill säga muskler, leder, skelett och nerver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg