I förskolans läroplan kan vi läsa att utbildningen i förskolan ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn. Alla barn har också rätt till lek , enligt FN:s barnkonvention. Vad är det då vi vuxna behöver veta om lek för att leken ska bli verklighet för alla barn i förskolan ? Pedagoger, föräldrar och andra vuxna som kan se barn leka lär sig mycket om barn.
Leken har ett värde för barnen och utgör en viktig del av barnkulturen.
Som barn fick jag ständigt höra från vuxna ”Marie har så livlig fantasi”. I dag får jag ofta höra ”Marie är så lösningsfokuserad” – nog har det ett samband! Lekens betydelse i förskolan är självklar för mig. Intentionen att barnen ska lära sig saker hindras inte av leken , utan gynnas av den.
Implikationerna av detta resultat för undervisning i förskolan diskuteras. Förskolans läroplan betonar vikten av att respektera barns kroppsliga och personliga integritet. Barn i förskolan ska också få möjlighet att bli medvetna om rätten till sin integritet.
Förskolan har även i uppdrag att spegla de värden som finns i barnkonventionen, där flera av artiklarna kopplar till barns integritet.
Många ämnen behandlades precis som ”vi alltid gjort i förskolan ”. Nu med den skillnaden att det var en lek som var uttänkt att uppfylla ett syfte. Barnen avlöste varandra, genom att växelvis leka fritt och med jämna mellanrum återvända till undervisningsleken. Det är viktigt för barn att leka.
I leken omvandlar de hela sin omvärld. I ”Lära i förskola ” står det ” Att leka är något som barn gör frivillig! Leken är ofta impulsiv, den uppkommer plötsligt och kan styras av tillfällig ingivelse eller idéer. Barnen ges frihet att styra sitt lärande genom lek.
Det visade sig att kulturen i förskolan var viktig för hur barnen lärde sig om naturen när de var utomhus. Den starka demokratiska kulturen visade sig bland annat i ett fokus på att barnen själva skulle få styra sin lek. Skolliknande förskola krossar barn ? Hetsjakten på förbättrade skolresultat gör att barn ska göras ”skolmogna” allt tidigare.
Visst kan vi vuxna gå in i barns lek – men det blir på våra premisser. Vi vill alltid ha kontroll, omedvetet eller medvetet. Lek är inte automatiskt fri.
När vuxna leker tillsammans med barnen på förskolan styr de leken mot att barnen ska lära sig något och ta ansvar.
Vuxna har andra syften med leken och deltar därför knappast på barnens villkor. Ser man det ur ett maktperspektiv är situationen inte oproblematisk. Förskolan skall sträva efter att varje barn … Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt sin förmåga att leka och lära”. Leken handlar om så många olika saker och därför ofta svår att definiera, men leken finns i förskolan och det är genom leken barnen lär sig. Barnen härmar ofta det som de upplevt och sett från de vuxna och andra.
Hennes undersökning är gjord i fyra barngrupper på tre förskolor där barn mestadels är mellan fyra och sex år. En av utmaningarna för förskolan idag är hur man kan organisera verksamheten för att skapa goda förutsättningar för barns lärande genom lek - och temabaserade aktiviteter. Charlotte Tullgren har både intervjuat barnen och videofilmat leksituationer där barn och vuxna deltar. Vi kan se hur leken som grund för barns lärande i förskolan har hamnat i bakgrunden. Barnet får själv välja vilken fisk och pedagogen hjälper till att läsa uppdraget.
Nu ska barnet självständigt eller tillsammans med hjälp av pedagogen eller de andra barnen utföra uppdraget. Pedagogen bestämmer själv när leken är slut, kanske efter att varje barn fått fiska två gånger var.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.