Om HR behöver ha annan kompetens än vad som krävs i ett strikt HR perspektiv så kan det ha två anledningar. Den ena är att HR ska kunna annat och det andra är att HR i sitt arbete ska få en större förståelse för chefens och företagets verklighet, dvs få ett utifrån och in perspektiv på SITT uppdrag. Jag tror på det senare. Det är inte helt lätt att urskilja vilka titlar som hänger ihop med vilka arbetsuppgifter inom HR.
Det är en stor variation av nivå och arbetsområden under samma titel. Jobbar man på ett mindre företag ingår ofta både operativa och strategiska arbetsuppgifter i samma tjänst.
Cheferna på företag och inom organisationer behöver stöd med olika personalfrågor, från rekrytering och utveckling till villkorsfrågor och avveckling. Och det är på det område som man som HR - partner bidrar med sin kompetens. Om du arbetar som HR - partner har du som uppdrag att implementera, driva och följa upp HR -processer i verksamheten. HR -specialister är Human Resource Business Partner (HRBP). Vårt syfte med denna uppsats är att klargöra hur den teoretiska HRBP-rollen förhåller sig till hur rollen ser ut i verkligheten.
Detta tror vi kan gynna HRBP då det skapar en förståelse för vad rollen innefattar.