tisdag 30 juli 2019

Lekens betydelse för barns språkutveckling

Det visar hur skickliga barn kan vara på att förstå symboler och texters betydelse och att leksaker kan fungera som en motor för diskussion i leken i det här avseendet, eller som ett verktyg för att göra sig förstådd. Personalen hon intervjuade fick även svara på frågor om hur utemiljön kan bidra till barnens språkutveckling. Stora variationer i informanternas utsagor gick inte att finna, de visade ett samförstånd mellan de olika utsagorna. Av resultatet framgår att pedagogerna i studien uttryckte ett medvetet förhållningssätt gentemot lek , språk och vilken betydelse leken kan ha för barns språkutveckling.


Studien utgår ifrån teorier av Vigotskij och Piaget som forskat om barns utveckling och lärande. I undersökningen använder jag kvalitativa intervjuer för att ta reda på pedagogernas tankar om lek och dess betydelse för barnens.

I undersökningen intervjuade jag fem pedagoger och jag använde kvalitativa intervjuer för att kunna ta reda på pedagogernas uppfattningar och tankar kring barns lek och dess betydelse för barns språkutveckling. Redan små barn använder leken som arena för språkutveckling. De leker för att leken är viktig och meningsfull för dem och inte för att de är medvetna om vilka förmågor den samtidigt utvecklar. I leken används språket som ett redskap att komma överens om lekens innehåll och att föra handlingen vidare.


Informanterna menade att leken har en stor betydelse för barns utvecklingoch lärande och utgör därmed en stor del av den pedagogiska verksamheten. Undersökningen omfattar även att ta reda på hur pedagogerna med hjälp av lek kan stimulera barns språkutveckling samt undersöka om den pedagogiska miljön har någon betydelse för barns lek - och språkutveckling. Syfte och problemformulering 2. Frågeställning: Hur skildrar pedagogerna leken ?

Ser de leken som en tillgång för att skapa en lärandesituation för språket? Utnyttjas detta i så fall i den dagliga verksamheten? I dagens samhälle är det inte många som tvivlar på lekens pedagogiska och didaktiska betydelse för barns utveckling. Barnet utforskar sin omvärl bearbetar sina intryck och erfarenheter i leken.


Lekens betydelse i förskolan är självklar för mig. Intentionen att barnen ska lära sig saker hindras inte av leken , utan gynnas av den. När vi ger utrymme för leken så ger vi också utrymme för lustfyllt lärande. I en värld av kunskapsfokus måste vi låta leken få ha sin fortsatta självklara plats både i förskolan och grundskolan.


Vi anser därför att det är av intresse att påvisa skillnader när det gäller lekens betydelse för barns utveckling i lpförespektive lpfö18. Jag upplever att lekens betydelse är viktig att lyfta fram. I den här studien kommer jag att undersöka vad leken har för betydelse för barns språk- och sociala utveckling. Mitt intresse för lekens pedagogiska sammanhang har sin.


Barns möte med omgivning och dess beteende anses inte vara tillräcklig för att kunna verka språkutvecklande. För det andra påverkades det också konsten av åren som har gått sedan Frö-bel pedagogikens tankar om hur barn lär sig teckna var moderna. Konsten förändras genom åren.


Arbetet utgår ifrån fenomenologiska teorier där fokus ligger på människans livsvärl upplevelser och tankar. Fenomenet lek Det finns ännu ingen generell definition av lek trots att den är viktig för barns utveckling. Vårt resultat visar att förskollärare har olika sätt att värdera betydelsen av hur och varför det är viktigt att arbeta med att stimulera barns språkutveckling.

Riktlinjer och redskap för en språkligt inspirerande miljö ger personal på daghem och förskola information och konkreta verktyg för verksamheten samt för samverkan med barnens vårdnadshavare. Språkgroddar ger information om små barns språkutveckling och om den vuxnas möjlighet att stöda och stimulera tillägnandet av språk i en- och tvåspråkiga miljöer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.