Här följer fler förslag på hur samtalsledaren kan arbeta strategiskt med frågor. Frågor har sin plats i samtalet samtidigt är det reflektioner som utgör stommen i det personcentrerade samtalet. Efter frågor finns alltid utrymme för reflektioner.
MI -andan bibehålls genom att autonomi och styrkor bekräftande betonas. Motiverande samtal ( MI )?
Schematisk bild på MI - samtalet. Samtalsmetoden motiverande samtal utgår från psykologen Carl Rogers teori om samtalsledarens roll i det personcentrerade samtalet. Rogers anser att samtalsledarens förmåga att uttrycka empati, värme och äkthet är helt avgörande för att skapa förutsättningar för förändring. Bjud in: ”Skulle du vilja prata lite om avfallssortering? Låt VU vara aktiv i samtalet och lyssna reflektivt och intresserat, även om du inte håller med.
Nyfiket och respektfullt. Bekräfta personen - spegla det som personen säger.
Empati Autonomi – det är viktigt att betona när man hör status quo prat. Lathund för motiverande samtal – BÖRS-modellen. I MI används i första hand öppna frågor. De underlättar ett personcentrerat förhållningssätt och bidrar till att bygga ett gott samarbete mellan personen och samtalsledaren. Hur, På vilket sätt, Vad eller Berätta.
MI så länge de får klienten att tänka efter och reflektera. I det motiverande samtalet reflekterar vi hela tiden tillbaka vad klienten säger. Reflektioner delas in i stabiliserande och drivande, enkla och komplexa. För att ett samtal ska ligga nära ett personcentrerat samtal bör de flesta frågor samtalsledaren använder sig av vara öppna frågor. I motiverande samtal är det även avgörande hur samtalsledaren riktar frågorna.
Innan samtalsledaren ställer frågan bör det vara klart att svaret blir gynnsamt för personen. Den syftar till att diskutera risktagande, riskreduktion och handlingsberedskap med ungdomar och unga vuxna. Målet är ökad sexuell hälsa. Sammanfatta och fråga om du uppfattat rätt.
Det kallas att göra reflektioner och sammanfattningar.
Man ställer en fråga och sedan gör man en eller flera reflektioner innan man ställer nästa fråga. Utse samtalsledare och observatör. Det är en behandlingsmetod där målet är att öka motivationen hos klienten att göra förändring inom olika livsområden.
Med ökad motivation är sedan tanken att personen tar steg framåt med den egna motivationen som drivkraft. Ett MI -coachande förhållningssätt, baserat på frågor – inte krav och pekpinnar. Det, menar Liria, är det moderna ledarskapet som krävs i dagens kunskapssamhälle där den mänskliga resursens välmående är företagets största framgångsfaktor.
Ett utmaning för många chefer är de svåra samtalen som handlar om negativa tendenser.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.