onsdag 15 augusti 2018

Motiverande samtal i skolan

Motiverande samtal i skolan

Ta kontakt med vännerna från skolan igen. Massor av foton och minnen! MI – Motiverande samtal för skolan Praktisk handbok för skolan. Motiverande samtal , MI, är en evidensbaserad rådgivningsmetod som passar i alla sammanhang när man vill stimulera en annan person att förändra sitt beteende.


Metoden går ut på att hjälpa personen att ta kontroll över sitt eget liv. Skickas senast imorgon. Motiverande samtal (motivational interviewing, MI) är en samtalsmetod som används i rådgivning och behandling för att underlätta förändringsprocesser. Miller och Stephen Rollnick. Den här utgåvan av MI - motiverande samtal : praktisk handbok för skolan är slutsåld.


Kom in och se andra utgåvor eller andra böcker av samma. Specialpedagogprogrammet, Lärande och samhälle – Skolutveckling och ledarskap, Malmö högskola. Den svenska skolan idag lider brist på motivationskapital.


Motiverande samtal i skolan

MI har även gott inflytande, både på samtal och process, vid kränkningar eller konflikter då metoden främjar verkligt lyssnande och reflekterande över sina och andras känslor och tankar utan att skuldbelägga. Elever återkommer ofta till vikten av att vara förstådda av vuxna i skolan. Inledning Den här manualen har skrivits i samband med en omfattande fortbildning i Motiverande samtal (MI) för ungdomsmottagningar och SESAM- (Sex och samlevnads) mottagningar i Stockholms län.


Om du vill veta mer läs gärna Liria Ortiz bok: Motiverande samtal , MI och GRIT med ensamkommande. Att förstärka hopp och uthållighet i asylprocessen och vid avslag. Motiverande samtal används av olika yrkesgrupper inom exempelvis hälso- och sjukvår kriminalvår socialvår psykiatri och skola. Motiverande samtal är en samarbetsinriktad samtalsstil som syftar till att stärka en persons motivation och åtagande till förändring.


Vår utbildning i motiverande samtal sker under tre dagar och varvar teori med en stor del praktisk träning. Under utbildningen Motiverande samtal i förskolan, får du som pedagog, förskollärare eller förskolechef kunskap om hur du kan använda MI som samtalsmetod och förhållningssätt i förskolan för att främja delaktighet, samarbete och inre motivation till förändring både hos barn och föräldrar. Motiverande samtal kan användas som inledning till andra behandlingsmetoder, för att väcka ett intresse av livsstilsförändring. För att få förståelse för varför stödjande och motiverande samtal behövs har också bakgrundsorsaker undersökts.


Syftet är att öka den unges egen inre motivation till beteendeförändring genom att utforska den unges egen syn på sin problematik. Informationen om MI har sammanställts av en grupp utbildare och forskare med lång erfarenhet av motiverande samtal. Anna Hjärne,lärare och Ingemo Backenius, skolsköterska säger ”Jag märkte stor skillnad direkt. Lärare kan använda sig av olika metoder för att motivera elever, i studien har dock samtal mellan elev och lärare framkommit som ett ofta använd och effektiv metod. Placera er så att ni sitter mitt emot varandra.


Utse en person som leder samtalet. Samtal i grupper om ca fyra personer. Utse en annan person som för anteckningar om det ni kommer fram till. Alla i gruppen ska vara aktiva i samtalet och alla ska motivera och utveckla sina idéer och tankar. Metoden är inte riktad mot en särskild grupp och faktorer som ålder, etnicitet och genus har ingen betydelse.


Att använda motiverande samtal med personer med olika funktionsnedsättningar inom begåvning, kognitiva funktioner eller språk, kan vara en utmaning för samtalsledaren. MI: s olika redskap behöver anpassas till klientens eller barns kommunikations- och funktionsnivå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.