måndag 9 april 2018

Mi samtal mall

Lathund för MI Innan samtalet Läs igenom lathunden. Inleda VU kan få välja vad de vill börja prata om. Fånga upp hur det är, stämningen. Motiverande samtal KOM IHÅG!


Inte beredd Väck intresse, tillför information Osäker.

I manualen beskrivs MI som metod och hur den kan användas i möten med ungdomar som befinner sig i olika stadier av förändringsbenägenhet. Med många exempel belyses både olika tekniker inom MI och att samtal om många olika ämnen som berör ungdomar kan föras med MI. Ett MI -coachande förhållningssätt, baserat på frågor – inte krav och pekpinnar. Det, menar Liria, är det moderna ledarskapet som krävs i dagens kunskapssamhälle där den mänskliga resursens välmående är företagets största framgångsfaktor.


Ett utmaning för många chefer är de svåra samtalen som handlar om negativa tendenser. Man bör dock enligt författarna inte avvakta med att ha MI samtal till dess att man har MI andan då de menar att andan är något som kommer ju mer man övar MI. Schematisk bild på MI - samtalet.


Samtalsmetoden motiverande samtal utgår från psykologen Carl Rogers teori om samtalsledarens roll i det personcentrerade samtalet.

Rogers anser att samtalsledarens förmåga att uttrycka empati, värme och äkthet är helt avgörande för att skapa förutsättningar för förändring. Detta har stor betydelse för elevens självtillit, det vill säga hopp och tro på framgång. Inom motiverande samtal kallas det för att: utforska, erbjuda information, utforska, så kallat U–E–U. När samtalsledaren frågar efter personens kunskaper är det viktigt att förmedla att det inte handlar om ett kunskapsprov, utan om ett intresse för personens erfarenheter, kunskaper och föreställningar om ämnet. Handbok i motiverande samtal utgör ett komplett paket för att lära sig MI , både för yrkesverksamma och studerande.


Boken innehåller de teoretiska grunderna i MI , sex samtalsguider för en kort intervention, ett pedagogiskt upplägg för att lära sig metoden samt en mall för återkoppling från kollegor. Det har jag alltid varit även om jag kallat samtalen för elevledda. Att jag väljer att kalla dem elevaktiva är för att jag tycker att det stämmer bättre som det är nu. På samtalen är det eleverna som har presenterat hur de tycker och tänker runt en rad punkter och jag och deras vårdnadshavare ställer frågor om det vi undrar över.


Det flesta studier gällande MI har genomförts på vuxna varför effekten av MI på denna grupp är mest belagd. Det huvudsakliga målet är att hjälpa människor att komma vidare i en förändringsprocess. Samtalen syftar till att hitta individens egna drivkrafter till att genomföra en förändring utan att skuldbelägga eller moralisera.


MI används inom alla typer av förändringsprocesser exempelvis problem att samarbeta, missbruk eller en hög alkoholkonsumtion. Korta tillämpningar av motiverande samtal är särskilt gynnsamt för riskdrickare. Samtal 2: Återkoppling av resultat och MI - samtal.


Samtal två syftar till att återkoppla resultatet på kartläggningen En närstående till patienten rekommenderas att vara med vid detta besök (se under rubriken ”Att arbeta med närstående i MET” längre ner i detta kapitel).

Det gäller alltså att ha klart för sig att frågan inte handlar om vad som skulle vara ett mirakel för den här personen eller familjen. Frågan handlar om hur de skulle lägga märke till effek-ternaav det. Samtalet är till för att medvetandegöra medarbetaren om situationen och för att hjälpa medarbetaren till rätta i förhållande till (beroende på omständigheterna) Göteborgs universitet som arbetsgivare, arbetsuppgifter och arbetskamrater. Nämn även att samtalet kommer att dokumenteras och att medarbetaren kommer att få en kopia.


Längst bak finns två sidor som du kan skriva ut och använda för att berätta lite mer för ungdomen om kursens innehåll. Behandlare Tobias Sandberg Tobias. Lollo Anna Maria Granlund annamaria.


Utforskare Sara Paulsson Sara. Fotograf och klippning Mireille Rosas mireillelynn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.