onsdag 19 april 2017

Skatteverket bouppteckning kontakt

Dokument som ska in till skatteverket. Om det inte sker kan dödsboet få vite. Enligt svensk lag måste en bouppteckning alltid göras när någon avlider. Det är ofta en ganska krånglig process som kräver mycket kontakt med banker och försäkringsbolag.


Vi har ett nära samarbete med Familjens Jurist, Sveriges största byrå inom familjejuridik, som gärna hjälper till med bouppteckningen så att allt blir rätt. Istället gäller de vanliga reglerna för bouppteckning.

En auktoriserad begravningsbyrå erbjuder dessa tjänster. När någon har avlidit ska det göras en bouppteckning. Det är en skriftlig sammanställning av den avlidnes och den efterlevande makans eller makens tillgångar och skulder. Om den dödes tillgångar endast täcker begravningskostnader och andra kostnader i samband med dödsfallet kan bouppteckning ersättas med dödsboanmälan.


I samband med dödsfall är man enligt svensk lag skyldig att göra en bouppteckning. Om den avlidna saknar tillgångar kan socialnämnden göra en dödsboanmälan. Hur går en bouppteckning till?


När en person avlidit ska bouppteckning göras inom tre månader från dödsfallet och därefter sändas till skatteverket för registrering.

Begravningsbyråer och de flesta banker åtar sig bouppteckningsärenden. Bouppteckning eller dödsboanmälan. På Rättslig Vägledning använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi. Den registrerade bouppteckningen uppvisas alltid när den avlidnes tillgångar ska avslutas t ex på en bank eller vid en fastighetsöverlåtelse.


Testamentet har alltså företräde och på grund av att detta inte tagits med i bouppteckning måste en tilläggsbouppteckning enligt kap § ÄB förrättas. En bouppteckning är alltså inte samma sak som ett testamente då ett testamente utgår från testatorn, dvs. Därefter ska handlingarna skickas in inom månad.


Skatteverket har en blankett för bouppteckning för den som vill göra det själv. Den som är skyldig att lämna in bouppteckningen får då en uppmaning att skicka in handlingarna inom ett visst datum. Processen är helt automatiserad om du har ett komplett personnummer för den som bouppteckningen ska gälla för.


Förordnande om boutredningsman. Det är viktigt att ni skickar in samtliga sidor av bouppteckningen. När bouppteckningen är registrerad och klar är det dags för arvskifte.


Ett arvskifte innebär att dödsboet delas mellan delägarna när eventuella skulder är betalda och eventuell bodelning är gjord. I bouppteckningen ska den avlidnes tillgångar och skulder skrivas ned. Alla tillgångar ska tas upp i bouppteckningen , detta innebär att även aktier i aktiebolag ska tas upp.


Skaffa intyg om en utomstående ska sköta dödsboet Om du, någon annan än du eller andra dödsbodelägare ska sköta vissa delar i dödsboet, kan begravningsbyrån skriva ett vårdnadsintyg som intygar vem som har rätt att sköta det praktiska med dödsboet.

I en bouppteckning gör man en skriftlig sammanställning av den avlidnes tillgångar och skulder. Normalt ska en bouppteckning göras inom tre månader från dödsfallet och därefter skickas till skatteverket för registrering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.