fredag 15 juli 2016

Bra möten tips

Spara tid och fatta bättre beslut genom att ha effektiva möten. Här ger vi konkreta tips på hur du blir bättre på att leda möten. Avsätt tid i kalendern för att planera mötet. Jag tror att ett av skälen till att SCRUM- möten fungerar så bra är att mötets ordförande – Scrum Master – automatiskt får en roll som funktionär för mötet. Uppgifterna är utdelade och den som leder mötet vet exakt vilka diskussioner och ämnen som är relevanta och som inte är relevanta för mötet.


Tio goda råd och tips för ett lyckat och uppskattat möte.

Syfte Varför ska du ha mötet ? På vilket sätt bidrar mötet till att driva verksamheten framåt? Mål Tydligt mål med mötet. Vad är det du vill ska ha hända när mötet är över? Nu är de flesta av oss inte verksamma i det militära men just utvärdering av alla möten är ett otroligt bra och enkelt sätt för att hela tiden utveckla och förfina möteseffektiviteten. Därför anser jag att utvärdering ska vara den sista punkten på alla interna möten.


Här är Lennart Paulssons tio bästa tips för effektiva och bra möten : 1. Fokusera på ett gott värdskap med ett proffsigt mottagande.

Be deltagarna förbereda sig inför mötet , som en entrébiljett! Inled alltid med syftet, vad är syftet med mötet ? Och håll dig till syftet. Skicka ut en deltagarlista innan mötet. De sex åtaganden nedan kan vara en bra börja till en sådan policy.


Men nöj er inte med dem, utan avsätt ett möte för att utveckla just er mötespolicy. Om mötet inte har en 1 stående agenda skall en sådan distribueras innan mötet. Checklista för effektivare möten.


Oavsett syfte och uppläggning, är planering och förberedelser A och O. Varje deltagare ska veta varför han eller hon är kallad och få adekvat underlag innan. Gå igenom frågorna, och förbered det som behöver göras före mötet. Alla de här perspektiven behövs för att skapa ett bra och kreativt mötesklimat, och det behöver finnas en balans mellan dem, säger Maija Oxelhag, projektledare på Suntarbetsliv och den som lett utvecklingen av verktyget Bättre möten. Att använda sig av Bättre möten är enkelt.


Mötesteknik tips som förbättrar engagemanget på dina möten. Nyckeln till ny mötesteknik har en lösning som du inte tror. Nya riktlinjer för din mötesteknik.


Tanken är att chefer ska få snabb hjälp att göra mötena roligare och effektivare.

Ett problem för chefer är att de själva tycker att möten är tråkiga. Sveriges största tidning om möten och konferenser är till för dig som arbetar med att köpa in, planera eller boka konferenser och möten. Genom Kick Off får du som läsare tips och råd om hur du kan planera, genomföra och följa upp företagets möten och konferenser på ett effektivt sätt. Visste du att vi lägger i genomsnitt fyra veckor per person på ineffektiva möten – varje år?


Det är dags att sluta med slösmöten som tar mer än vad de ger. Här är åtta tips för bättre och effektivare möten. Ni har möten utomhus, varför då? Vi har byggt ett utomhuskontor. Idén fick jag när jag en solig vårdag tittade ut från mitt kontorsfönster.


Varför måste vi begränsa oss genom att sitta inomhus? Människor mår bra av att få vara utomhus och när medarbetarna trivs och mår bra växer och utvecklas även företaget. För att skapa bättre effekt av möten så behöver vi skapa mer energi och ta med höger hjärnhalva. Här kommer enkla och fungerande övningar att ta till när du behöver ha en bra start eller öka energin under mötet.


Lär dig konsten att skapa bra möten som engagerar och som leder till bättre resultat. Bestäm syftet med mötet och skicka ut en agenda Skapa förutsättningar så att alla har relevant information innan mötet. Det låter ganska självklart, men det är viktigt att definiera vad som är syftet med mötet. Så skapar du effektiva möten.


Alla vet hur men få gör det – här kommer sju handfasta tips på hur du skapar effektiva, meningsfulla och aktiva möten av Eventeffects gästskribent Torgny Steen. Att hitta en bra balans mellan att ge nödvändig information och att skapa en dialog var ett annat problem, säger Caroline Bergman. Håll isär information och dialog.


Några enheter hade löst det genom att omväxlande ha möten med enbart information från chefen, och andra möten där det fanns mer utrymme för mer dialog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.