Härigenom koncentreras de begränsade rättshjälpsresurserna till de lägre. Mot bakgrund av det statsfinansiella läget är det emellertid angeläget att så snart som möjligt få ner kostnaden för rättshjälpen , och utskottet tillstyrker därför den i propositionen föreslagna ändringen såvitt gäller en sänkning av den övre inkomstgränsen för rätten till allmän rättshjälp. Den kritik som riktats mot riksrevisionsverkets beräkningar gäller bl. Tidsgräns för rättshjälp , högst 1timmars biträde, införs. Kritiker varnar för bristande rättssäkerhet.
Många har inte råd med ett juridiskt ombu säger advokat Mia Edwall Insulander. Vi motsätter oss därför att nuvarande inkomstgränser sänks. Hemställan Med hänvisning till det anförda hemställs att riksdagen avslår förslaget till lag om ändring i rättshjälpslagen. Men i helgen rapporterade flera medier att antalet personer som har beviljats statlig rättshjälp har halverats på tio år. Som det ser ut i dag innebär begäran om rättshjälp en lång process där åklagaren i Sverige begär hjälp via utrikesdepartementet.
Med dagens inkomstgränser för rättshjälp så är vi inte lika inför lagen. Höjningen medförde att mer än procent av befolkningen kunde få rättshjälp. Här hittar du vägledande information om kostnaderna för rättsliga förfaranden i England och Wales. Bland annat behandlas ämnen som advokatarvoden, rättshjälp , medling och fasta kostnader, som domstolsavgifter.
Avstår trots rättshjälp Men även om en part beviljas rättshjälp är det inte säkert att processen är i hamn. En viss del av advokatkostnaderna får nämligen den enskilde betala själv i form av en avgift. Avgiften grundas på den sökandes ekonomiska situation, enligt en fastställd inkomstskala (se faktaruta).
Möjligheten att få statlig rättshjälp i familjerättsliga tvister enligt rättshjälpslagen är dock tämligen begränsad. Inkomstgränser för brottsoffer. Ofta hänvisar man i stället till människors hemförsäkringar. Lämna gärna dina synpunkter på webbplatsen.
Observera att vi inte kan svara på din kommentar. Du kan inte ställa frågor om ditt personliga ärende här, då ska. När sökandens inkomst beräknas beaktas hela den ekonomiska situationen. I nio av tio fall har den enskilda fått rätt, men det hade inte varit möjligt om inte organisationen tog på sig det ekonomiska ansvaret.
Den nuvarande rättshjälplagen utformades för att procent av befolkningen skulle kunna få rättshjälp. Tanken var också att inkomstgränsen skulle ses över var tredje år. Tanken är att inkomsten inte ska avgöra vem som kan driva ett fall. Därför finns möjligheten till rättshjälp.
Denna inkomstgräns (gränsvärdet) har inte höjts på sexton år, vilket innebär att det i dagsläget är en stor del av befolkningen som inte kvalificerar sig för den statliga rättshjälpen. Ett annat problem är att många trots en inkomst över gränsvärdet inte råd att anlita en advokat helt på egen hand. Antalet personer som söker rättshjälp har ökat de senaste åren.
Det syns i statistiken. Också det ekonomiska läget har lett till att fler söker hjälp. Rättshjälpsbyrån är en statlig advokatbyrå.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.